ارسال پیامک های توهین آمیز

ارسال پیامک های توهین آمیز

 

برخلاف تصور برخی شهروندان،پیگیری و شکایت از این جرایم به‌ آسانی قابل پیگیری و شناسایی است چون تمام آنچه که از این طریق رد و بدل می‌شود.قابل دسترسی است و دقیقا مشخص است که چه مطالبی در چه روز و ساعت و دقیقه‌ای و از طرف چه کسی ارسال شده است.به موجب ماده 12 قانون تجارت الكترونيک «داده‌پيام» يكي از ادله اثبات دعواست،اسناد و ادله اثبات دعوا ممكن است به صورت داده‌پيام باشد و هيچ محكمه يا اداره دولتي نمي‌تواند بر اساس قواعد ادله موجود،ارزش اثباتي داده‌پيام را صرفا به دليل شكل و قالب آن رد كند. به‌طور كلي بر اساس ماده 13 قانون تجارت الكترونيك ارزش اثباتي داده‌پيام‌ها با توجه به عوامل مطمئنه از جمله تناسب روش‌هاي ايمني به كار گرفته‌شده با موضوع و منظور مبادله داده پيام تعيين خواهد شد.

 

 

 
 شكايت از پیامک‌های تبلیغاتی :

 

 

 

تعداد پیامک‌های تبلیغاتی که برخی اپراتورها برای مشترکان خود می‌فرستند،گاه با تعداد پیامک‌های واقعی آن‌ها برابری می‌کند. يک وكيل دادگستري با بيان اينكه نقض مقررات توسط اپراتورها در ارسال پیامک به مشترکان خود به آنها حق شکایت و پیگیری حقوقی موضوع را می‌دهد؛هزينه به جریان انداختن این دادرسي را مانع بزرگی در اقدام موثر مشترکان عنوان مي‌كند و مي‌افزايد:مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون موافقت مشترکان جز مقررات تکمیلی پروانه اپراتورهای تلفن‌هاي همراه است و در صورت عدم اجرای آن مشترکان می‌توانند،شکایت خود را اعلام کنند.

 

 

 

 محمد نوري درباره اینکه چه راهکاری برای رها شدن از ارسال پيامک هاي وجود دارد،مي‌گويد:قاعدتا باید روال بدین ترتیب باشد كه در وهله اول پيامک تبليغاتي براي هيچ‌كس ارسال نشود مگر اينكه خود فرد بخواهد پيام تبليغاتي بگيرد.اما در صورتي كه براي مشتركاني كه درخواست قطع پيامک ها را داشته‌اند مجددا پيام تبليغاتي ارسال شود فرد مي‌تواند با نوشتن دادخواست از شركت تبليغاتي و مخابرات ادعاي خسارت كند.

 

 

 

وي در ادامه تاكيد مي‌كند: بايد در اين بحث توجه داشت كه حق داريم تبليغ كنيم؛اما حق نداريم وارد حريم خصوصي افراد شويم و به‌طور كلي حريم خصوصي افراد را نبايد مختل كرد. اين كارشناس دادگستري تاكيد مي‌كند: ارسال پيام تبليغاتي جرم نيست مگر اينكه محتواي پيام چيزهايي باشد كه خدمات مستهجن و قبيح یا امثال آن ارايه دهد كه در این صورت مي‌توان به دادسراي ويژه رسيدگي به جرايم مجازي و تبليغات براي شكايت از اين امر مراجعه كرد.

 

 

 

 

 وي در پايان مي‌افزايد:در قانون،مجازات حبس و جريمه براي تبليغات غيراخلاقي پیش‌بینی شده است البته با توجه به نوع تبليغ،كارشناسان قضايي محتواي آن را بررسی و براساس آن رای صادر می‌کنند.در صورتی که كارشناسان پیامک فرستاده‌شده را مصداق توهين تشخیص دهند یا تصاوير مستهجن و قبيح در آنها باشد، مطابق قانون مجازات اسلامي و قانون جرايم رايانه‌اي با آن برخورد می‌کنند.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد